H.C. ANDERSEN Lykke-Peer, ved Jens Staubrand. København 2017. ISBN 9788792510297 [H.C. ANDERSEN Lucky Peer, by Jens Staubrand - the book is in Danish]. 120 sider. Vejl. pris 200 DKK

Lykke-Peer er H.C. Andersens sjette og sidste roman. Den udkom første gang den 11. november 1870. Den er delvis selvbiografisk. Det vil man let kunne erfare hvis man læser eller har læst en eller flere af hans selvbiografiske værker: Levnedsbog (hovedsagligt skrevet i 1832, udgivet i 1929), Mit eget Eventyr uden Digtning (1847) og Mit Livs Eventyr (1855).

I bogens indledning er der imidlertid ikke inddraget biografisk stof fra H.C. Andersens liv og levned, men udelukkende en skildring af Peer som han er fremstillet i romanen.

Kort fortalt er Peers livsforløb følgende: Efter en socialt udfordret opvækst, tilsmiler lykken ham og han får en karriere som tekstforfatter, succesfuld operasanger og komponist. Han oplever ikke den lykke at stifte familie, og han får kun et kort og ikke et langt lykkeligt liv.

Jens Staubrand, forfatter og filosof, mag.art., har skrevet og redigeret en lang række bøger og produceret og tilrettelagt en lang række musikledsagede oplæsninger i ind- og udland.

LÆSEPRØVER | READING TEXT: -1-, -2-, -3-

 

MUSIKKEN I LYKKE-PEER | THE MUSIC IN LUCKY PEER

Peer er ung og vil være operasanger. For teatrets kapelmester synger han prinsesse Isabellas arie 'Robert, toi que j'aime', fra Giacomo Meyerbeers opera Robert le Diable.

Under sin uddannelse hos 'hr. Gabriel' læser Peer om Richards Wagner: Tannhäuser og Sangerkrigen paa Wartburg.

Efter sin uddannelse hos hr. Gabriel er Peer tilbage på teatret. Den første sang han synger for teatrets syngemester er Josephs arie 'Min fjortende vår' ('A peine au sortir de l'enfance'), fra den franske komponist Étienne-Nicolas Méhuls opera Joseph og hans Brødre (Joseph et ses frères).

Undervisningen af Peer som sanger omfattede også Franz Schuberts sangcyklus Die schöne Müllerin, og her især ‘Das Wandern’.

Peer går til koncert. Han er betaget af Beethovens Pastoralesymfoni, herfra især tredje sats, 'Szene am Bach', ('Scene ved bækken').

Efter endt sangundervisning debuterer Peer som operasanger med Gorges Brown parti i François Adrien Boïeldieus opera La dame blanche (Den hvide Dame). - Lyt her til operaens ouverture. - Georg Browns to arien fra operaen: 'O, hvilken fryd som kæk soldat', ('Ah ! quel plaisir d’être soldat') og 'Kom tryllende kvinde', ('Viens, gentille dame'), er ikke omtalt i romanen.

Det næste parti Peer synger er for lyrisk baryton, nemlig rollen som prins Hamlet i den franske komponist Ambroise Thomas' opera Hamlet. Hans tolkning af arien 'Som en lille blomst' ('Comme une pâle Fleur'), bliver rost. Peer omtaler Charles François Gounod opera Faust.

Peers karriere som opersanger fortsatte med rollen som Lohengrin i Richard Wagners romantiske opera i tre akter Lohengrin (1850). - to musikstykker fra Lohendrin omtales i romanen: 'hjertesamtalen i brudekammeret', mellem Lohengrin og Elsa, 'Sødt gennem haven strømmer blomsterduften', ('Atmest du nicht mit mir die süssen Düfte'), og 'afskedsangen' til Elsa, 'Min svane god', ('Mein lieber Schwan').

Fra hans første tid som sanger havde Peer sideløbende skrevet en række sangtekster , f.eks. 'Alt farer hen som vinden' og 'End ligger jorden i sneens svøb'.

For Peer er det lyriske vigtigt i en opera - og han nævner Don Ottavios arie: 'Tårer for dig skal rinde' ('Il mio tesoro intanto'), fra Mozarts Don Juan-opera.

Peers opera Aladdin er påvirket af eller beslæget med en række andre komponisters musik: Haydn (der nævnes ikke noget bestemt værk); af Adolf Henselts (1814-1889) musikstykke: Si oiseau j'étais, à toi je volerais, (Hvis jeg var en fugl, ville jeg flyve hen til dig); af Christoph Willibald Glucks opera Armide, samt af Mozarts Tryllefløjten.

.


MATERIALEvurdering